05.04

GAAT U OP DATE MET EEN M/V DIE ENKEL OVER ZICHZELF PRAAT?

HeadCount

Geef uw vacaturetekst meer persoonlijke impact
 

Heel wat bedrijven hebben anno 2017 een huisstijlgids. Daarin vindt u de company kleuren, het logogebruik, de typografie van titels en teksten. Hebt u zo’n gids? Mooi zo. Nu weet iedereen hoe uw bedrijf eruit ziet. Maar heeft uw bedrijf ook een tone of voice vastgelegd? Weet iedereen die communiceert binnen en buiten het bedrijf hoe ‘de firma’ zou moeten klinken?

 

Leg uw visie naast uw vacatureteksten

In heel wat vacatureteksten staan de missie en visie van het bedrijf. Nog beter dan die visie te vermelden, is die visie te vertalen in een bijpassende tone of voice. Hoe? Simpel. Doe de test. Staat er in uw visie het woord ‘innovatie’? Laat uw zinnen dan up-to-date klinken. Gebruik moderne woorden en vermijd lange, logge zinsconstructies. Staat er ‘aangename werksfeer en creatieve bedrijfscultuur’. Zet dan een verrassende titel bovenaan en spreek uw kandidaat persoonlijk aan. Samengevat: hoe u schrijft is zeker zo belangrijk als wat u schrijft. Hoor ik daar Sinek? 


Richt u tot uw gedroomde kandidaat

Schrijven voor een grote doelgroep is extreem moeilijk. Zoekt u een marketing manager? Dan is de verleiding groot om een tekst voor marketing managers op te stellen. Maak het uzelf gemakkelijk en zet eerst ‘uw gedroomde kandidaat’ op papier. In vaktermen: werk een persona uit. Hoe denkt uw ideale kandidaat? Hoe reageert uw ideale kandidaat? Welke boeken en muziek verkiest uw ideale kandidaat? Door u op één iemand te richten, klinkt uw tekst meteen meer persoonlijk en oprecht.

 
Ons bedrijf is actief in 37 landen

Klassiek begint een vacature met een beschrijving van het bedrijf: aantal medewerkers, aantal vestigingen, jaar van oprichting. Dat lijkt logisch. Een potentiële kandidaat wil toch snel weten waar hij/zij terecht gaat komen. Maar het kan ook anders.


Mogen wij u even meenemen op café?


Stel: u bent een single dame en actief op zoek naar een partner. Aan de bar krijgt u een gin tonic aangeboden van een niet onaardige man. “Hey! Ik ben Pieter, opgericht in 1978 en actief in 37 landen.” Na deze openingszin gaat hij nog 5 minuten door over zichzelf.
Een gemiste kans. Helaas zijn 50% van de vacatureteksten ook zo opgebouwd. Durf uw kandidaat snel aan te spreken in uw vacatureteksten en vertaal de eigenschappen van uw bedrijf in voordelen voor uw kandidaat. Een tip: probeer meteen het woord ‘u’ in uw tekst te verwerken en minder ‘ons’ of ‘wij’. Het tweede en ook het laatste woord van dit blogartikel is niet voor niks ‘u’.

 

  • Schenk in uw huisstijlgids ook aandacht aan uw schrijfstijl.
  • Hoe u iets zegt is zeker zo belangrijk als wat u zegt.
  • Vertaal uw bedrijfswaarden in een bijpassende tone of voice.