We zullen eerlijk zijn: het voeren van een wervingscampagne is geen raketwetenschap. Hoe komt het dan dat zo veel van deze campagnes hun doel niet bereiken? Dat kan omwille van een aantal verschillende redenen gebeuren, maar veel komt neer op het overslaan van belangrijke stappen en het niet opvolgen van je campagne wanneer deze eenmaal loopt. Daarom dachten we dat het goed zou zijn om u te informeren door middel van 10 tips die uw werving advertentiecampagne kunnen verbeteren … en misschien raden we een aantal geheime ingrediënten aan die een campagne naar volgende niveau kunnen tillen.

1. Breng uw doelgroep in kaart
First things first: aan wie wil je dit laten zien? Het in kaart brengen van je doelgroep lijkt een voor de hand liggende stap voor elke operatie, maar het is belangrijk om dit in een vroeg stadium te doen, en duidelijk te definiëren. Kent u uw kandidaat en wat hij/zij zoekt? Door in hun schoenen te gaan staan, kunt u bepalen hoe elke stap van het proces eruit moet zien.

Eén ding dat kan helpen, is het opstellen van een persona. Dit is altijd een goed startpunt, omdat het u dwingt de basisfactoren te beschrijven waaruit uw doelgroep bestaat. Dit zal helpen om uw campagne vorm te geven en te bepalen waar u deze moet lanceren. Maak op basis van de persona een schets van waar uw doelgroep waarschijnlijk te vinden is en stel zo een kanalenmix op. Zullen sociale media effectief zijn? Of moet je je richten op Google Ads en dus in plaats daarvan op zoekadvertenties?

Laat geen ruimte voor twijfel als u wilt dat uw campagne zo effectief mogelijk is. Uw beschrijving zal immers alles over uw campagne bepalen, van afbeeldingen tot tekst en zelfs het ontwerp van uw bijbehorende webpagina’s.

2. Schrijf spectaculaire advertentieteksten
Taal is alles! Ontleedt uw boodschap tot de essentie en zorg ervoor dat elk woord de juiste snaar raakt.

  • De eerste twee zinnen zijn het belangrijkst: gebruik deze voor uw “sizzle statement”, de zinnen die beschrijven waarom uw bedrijf anders is.
  • Zeg niet: “Bedrijf X is een vrachtwagenbedrijf dat vorig jaar 100 miljoen omzet maakte.”, maar maak er van: “Wij van Bedrijf X sturen dagelijks 150 vrachtwagens uit om elke maand tot 1 miljoen ton goederen bij onze klanten af te leveren.”. Dit houdt uw lezer geboeid en zorgt ervoor dat hij verder leest.
  • Verfijn uw boodschap en kies een paar woorden die volgens u essentieel zijn. Wij zouden gaan voor de functietitel, misschien het salaris, of een uniek deel van de taakomschrijving. Zorg ervoor dat deze terugkomen in alle variaties die je schrijft. Een tip: “Werk op afstand vanuit Tahiti” doet het altijd goed. We maken maar een half grapje trouwens, op afstand werken is een uitstekend punt om in je copy op te nemen!
  • Humor en wendingen kunnen als wapen in copy worden gebruikt. Jezelf niet te serieus nemen kan de aandacht trekken. Als je openstaat voor het gebruik van humor, test het dan op echte mensen om te zien of je grappen ook echt werken.
  • Pas op voor de karakterlimieten… het heeft geen zin om al dit werk te doen als je tekst wordt afgekapt.

Neem de tijd om dit goed te doen, misschien huur je er zelfs een professional voor in. Want de eerste indruk is tenslotte voor altijd, vooral als het om aanwerving gaat.

3. Verwerk bedrijfscultuur in de tekst
Saaie advertenties leveren saaie kandidaten op… dus waarom niet wat bedrijfscultuur erin verwerken? Een advertentie mag wat karakter hebben!

  • Toon hen mensen die werken in uw bedrijf en de realiteit van de job,
  • Deel uw boodschap naar buiten toe op dezelfde manier als u dat intern zou doen,
  • Neem bijzonderheden op die uw bedrijf uniek maken om de vibe te laten doorschijnen.

Er zijn talloze manieren om dit te doen, velen zijn noch goed noch fout. Als het goed voelt voor u en trouw aan uw bedrijfsgeest, ga er dan gewoon voor.

4. Gebruik relevante afbeeldingen
Blijf alsjeblieft niet die ene foto hergebruiken waarop een collega staat die 5 jaar geleden is vertrokken. En zorg er alsjeblieft voor dat het niet het oude lettertype erop is, of de oude merkkleuren. Dit geldt voor al uw kanalen en al uw reclameproducten: zorg ervoor dat al uw externe afbeeldingen uniform, actueel en relevant zijn voor de persoon die ze ziet.

Dit betekent:

  • Geen onrealistische situaties: als uw bedrijf zelden vergaderingen heeft van meer dan 4 personen, toon dan geen volle vergaderzaal in personeelsadvertenties.
  • Blijf op de hoogte van het nieuws: als uw branche plotseling mondmaskers moet dragen, beperk dan het gebruik van visuals die dat niet hebben.
  • Probeer het gebruik van stockfotografie te vermijden. Het brengt meestal niet veel gevoel en karakter over en vertelt mensen niets extra’s over uw bedrijf. Als je wat budget hebt voor een foto- of videoshoot (zie volgende punt), ga er dan voor.
  • Huur een ontwerper in of laat alle materialen consequent door dezelfde persoon maken. Dit zorgt voor een uniforme stijl!

Er zijn nog veel meer dingen om op te letten, maar dit zijn de belangrijkste punten.

5. Wees je bewust van de kracht van video
Terug naar die video-opname waar we het net over hadden. Video-advertenties hebben een positieve ROI in maar liefst 86% van de gevallen, en dat is slechts een van de vele cijfers die geassocieerd worden met bewegende beelden. Waarom? Omdat video is een relatief nieuw iets is voor online reclame. Als gevolg daarvan is het nog steeds mogelijk om de aandacht te trekken en mensen binnen te halen (een prestatie die steeds moeilijker te leveren is met stilstaande beelden). Het maken van een set branded video’s kan net datgene zijn wat uw vacaturecampagne mist! En ze zijn niet eens duur of moeilijk te produceren.

6. Hashtags zijn niet alleen maar decoratief
Waarom zien we nog steeds overal hashtags? Omdat ze werken, natuurlijk! Een unieke en relevante hashtag kan echt iets extra’s toevoegen aan je campagne, hier zijn enkele voorbeelden. Een zaak om in gedachten te houden is dat het “runnen” van een hashtag jouw betrokkenheid vereist. Je moet rondkijken, luisteren en reageren op de conversatie wanneer mensen jouw hashtag gebruiken. Zodra mensen merken dat het gebruik van de hashtag een daadwerkelijk effect heeft, zal het gebruik ervan zich verspreiden.

Een voorbeeld: laat al je medewerkers #WorkAtXXX toevoegen aan hun social media posts wanneer het iets met werk te maken heeft. Zo creëer je een levend adresboek waarin potentiële kandidaten kunnen zien hoe het leven er bij het bedrijf uitziet. En aangezien sociale media, sociale media zijn, is de kans natuurlijk groot dat het een positief verhaal zal zijn.

7. Herhaling werkt
Zelfs als je denkt dat mensen je boodschap al duizend keer gehoord hebben, zal er toch ergens iemand zijn die hem voor het eerst hoort. En anderen die het voor de tiende keer horen, zullen het waarschijnlijk nooit vergeten. Herhaling kan contra-intuïtief aanvoelen omdat jij degene bent die al die stukjes content één voor één te zien krijgt en jezelf in de positie van je publiek plaatst, denkend dat je je zou gaan vervelen.

Maar eerlijk is eerlijk, er is een reden waarom grote bedrijven als Nike of Coca-Cola nooit van slogan veranderen. “Just Do It” en herhaal je boodschap keer op keer! We zeggen niet dat je nooit mag veranderen, maar zorg ervoor dat je elke boodschap de juiste tijd geeft om te worden geabsorbeerd en geïnternaliseerd door je doelgroep.

8. Zorg ervoor dat advertentie- en landingspagina’s goed op elkaar zijn afgestemd
Dit voelt als een kleine inspanning, maar het is belangrijk in uw advertentie stroom. Wat de advertentie verkoopt is wat mensen verwachten te zien als ze erop klikken. Als u klikt op een advertentie voor een UX designer vacature, en landt op de “over” pagina van het bedrijf, dan zul je bedrogen voelen. En je zult je realiseren dat dit bedrijf echt een goede UX designer nodig heeft.

Veel kleine details dragen hieraan bij: als je een foto gebruikt van een persoon op een paard, zullen paardenliefhebbers erop klikken en denken dat de advertentie relevant is voor hun interesses. Als ze op uw website niets zien over paarden of paardrijden, zullen ze vertrekken en (waarschijnlijk) nooit meer terugkomen. Wat je ziet moet zijn wat je krijgt!

9. Verzamel gegevens en optimaliseer op basis van data
Zodra uw campagne up and running is, begint het echte werk. Duik in de gegevens en ga door je advertentie metrics om erachter te komen hoe uw advertenties presteren. De belangrijkste ad metrics om naar te kijken zijn:

  • Click-through rate (CTR); het percentage van de mensen die op uw advertentie klikt.
  • Clicks; het aantal klikken is niet hetzelfde als de CTR: het vertelt je in absolute aantallen hoeveel mensen hebben geklikt.
  • Impressies; hoeveel mensen uw advertentie daadwerkelijk zien
  • Aantal conversies; het aantal mensen dat daadwerkelijk een aanvraag indient nadat ze de advertentie hebben gezien of erop hebben geklikt. Om conversies bij te houden, moet u een zogenaamde “tracking pixel” instellen die de acties van een gebruiker op uw website kan volgen. Een aangepaste landingspagina na het indienen van een aanvraag is een tweede optie die u zal laten zien hoeveel bezoekers geconverteerd.

Zodra u deze cijfers hebt, kunt u beginnen uit te zoeken welke onderdelen van uw campagne werken, en misschien stoppen met de onderdelen die niet werken. Je kunt de visuals van de best presterende content vergelijken en kijken of ze iets gemeen hebben. U kunt kopie, locaties waar advertenties worden weergegeven, tijd van de dag, … vergelijken. Na verloop van tijd krijg je een beeld van wat werkt voor u, en wat niet.

10. Automatiseer waar mogelijk
Het laatste punt op deze lijst, maar wel een die te vaak vergeten wordt: automatisering. Alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft: doe jezelf een plezier en automatiseer een deel van je job advertentiecampagnes. Deze dingen kunnen nu door computers worden gedaan. Het bouwt automatisch gerichte advertenties die u tot 5 keer meer gekwalificeerde kandidaten zullen opleveren. Alle data van uw advertentie campagnes worden automatisch verzameld en aan u gepresenteerd in een makkelijk te gebruiken dashboard vol met rapporten. Nogmaals, geen zweet daar.

Deze technologie is zo geavanceerd dat het u zelfs de passieve kandidaat zal opleveren, degene die niet op zoek is naar een nieuwe baan. Maak u geen zorgen meer over uw wervingscampagnes en neem vandaag nog contact met ons op!

    Our contact persons.